Maria Giró exposa a l’IEI el seu ‘Pronòstic’, un crit d’alerta sobre la gestió forestal i la probabilitat que un incendi cremi el Pirineu
20/12/2024
La guanyadora del Premi LARVA 2023 ofereix un estudi artístic del bosc pirinenc en una mostra que s’ha inaugurat avui i es podrà veure a La Gòtika fins al 2 de març vinent
L’Institut d’Estudis Ilerdencs ha presentat aquest divendres l’exposició dedicada a la lleidatana Maria Giró Coll, guanyadora del Premi LARVA 2023, una mostra que es podrà veure a la sala La Gòtika fins al 2 de març vinent. El projecte premiat i convertit ara en exposició es titula ‘Pronòstic, un estudi del bosc’, un crit d’alerta sobre la gestió forestal i la probabilitat que un incendi cremi el Pirineu.
A la roda de premsa, que s’ha fet aquest matí, hi han intervingut el director de l’IEI, Andreu Vàzquez, la coordinadora de la secció d’Arts i Patrimoni de l’IEI, Marta Salla, i l’artista, Maria Giró. La inauguració oficial de l’exposició serà avui a les 19.00 hores.
Tal com ha explicat Andreu Vàzquez, aquesta exposició individual és, juntament amb l’edició del catàleg corresponent, “el premi que es va endur Maria Giró com a guanyadora de l’edició de l’any passat de LARVA-Biennal d’Arts Plàstiques i Visuals”, tot plegat en un guardó “impulsat des de la Secció d’Art i Patrimoni de la casa”.
Per la seva part, Marta Salla ha explicat que l’objectiu del premi és “oferir una plataforma i un espai per poder exposar i exhibir l'obra que ofereixen artistes emergents”, i també ha precisat que en l’elecció de la persona guanyadora es té en compte “el valor de la peça o del projecte que es presenta així com el potencial que té per poder fer una exposició individual”. Salla ha recordat que, en aquesta edició, es van presentar 26 propostes de les quals es van seleccionar sis finalistes i posteriorment la guanyadora.
L’exposició s’articula arran d’un treball d’investigació que presenta un estudi artístic del bosc del Pirineu: hectàrees d’un bosc que creix sense els recursos necessaris per fer-ho, arbres que neixen i s’assequen al cap de deu anys i un context climàtic que amenaça amb cremar-ho tot. Traçant un dibuix de les decisions preses en el passat, s’arriba a imaginacions especulatives sobre l’escenari futur. Un pronòstic que es fragmenta en les pors i esperances col·lectives de qui viu i treballa en aquest entorn en crisi.
Maria Giró ha comentat al respecte que “és un projecte que va començar fa dos anys” durant el qual ha anat creant “tot de peces que relacionen aquell pronòstic o sentència amb el bosc de Pirineu i, sobretot, especulant cap al futur. Què pot passar? Arribarà aquest gran incendi?” Per fer-ho, Giró ha estat durant anys investigant, parlant amb persones treballen o viuen al territori o que es relacionen amb aquest bosc de diferents maneres, per entendre com funciona la gestió forestal a Catalunya, com ara ramaders, tècnics forestals, bombers, guardes de refugi, excursionistes, guies de muntanya o llenyataires.
L’objectiu de l’artista, ha afegit ella mateixa, és “reflexionar sobre com s'està explotant i gestionant el bosc avui a Catalunya, com és actualment i com volem que sigui en el futur”, de manera que és un projecte que “ens convida a pensar en quin bosc ens imaginem i a actuar en conseqüència”.
Maria Giró (Montferrer i Castellbò, 1995) és artista visual i gestora cultural. Graduada en Belles Arts (UB, 2019) i màster en Gestió Cultural (UOC, 2021), la seva pràctica artística s’articula des del territori rural (natural i humà) com a context, i en la investigació i l’educació a través de les arts com a metodologia. Des del 2019 viu i treballa a l’Alt Urgell formant part de l’Associació Cultural Tartera (La Seu d’Urgell) un taller de creació d’arts gràfiques que produeix i promociona el treball d’artistes locals.
L’Institut d’Estudis Ilerdencs és l’organitzador de LARVA-Biennal d’Arts Plàstiques i Visuals, un certamen que té com a finalitat donar suport al desenvolupament de projectes d’arts visuals i a la creació emergent, així com donar a conèixer el teixit artístic de les Terres de Lleida, Pirineu i Aran, buscant nous talents artístics, emergents o poc consolidats, i fomentant la creativitat i les iniciatives artístiques al territori.
L’Institut d’Estudis Ilerdencs ha presentat aquest divendres l’exposició dedicada a la lleidatana Maria Giró Coll, guanyadora del Premi LARVA 2023, una mostra que es podrà veure a la sala La Gòtika fins al 2 de març vinent. El projecte premiat i convertit ara en exposició es titula ‘Pronòstic, un estudi del bosc’, un crit d’alerta sobre la gestió forestal i la probabilitat que un incendi cremi el Pirineu.
A la roda de premsa, que s’ha fet aquest matí, hi han intervingut el director de l’IEI, Andreu Vàzquez, la coordinadora de la secció d’Arts i Patrimoni de l’IEI, Marta Salla, i l’artista, Maria Giró. La inauguració oficial de l’exposició serà avui a les 19.00 hores.
Tal com ha explicat Andreu Vàzquez, aquesta exposició individual és, juntament amb l’edició del catàleg corresponent, “el premi que es va endur Maria Giró com a guanyadora de l’edició de l’any passat de LARVA-Biennal d’Arts Plàstiques i Visuals”, tot plegat en un guardó “impulsat des de la Secció d’Art i Patrimoni de la casa”.
Per la seva part, Marta Salla ha explicat que l’objectiu del premi és “oferir una plataforma i un espai per poder exposar i exhibir l'obra que ofereixen artistes emergents”, i també ha precisat que en l’elecció de la persona guanyadora es té en compte “el valor de la peça o del projecte que es presenta així com el potencial que té per poder fer una exposició individual”. Salla ha recordat que, en aquesta edició, es van presentar 26 propostes de les quals es van seleccionar sis finalistes i posteriorment la guanyadora.
L’exposició s’articula arran d’un treball d’investigació que presenta un estudi artístic del bosc del Pirineu: hectàrees d’un bosc que creix sense els recursos necessaris per fer-ho, arbres que neixen i s’assequen al cap de deu anys i un context climàtic que amenaça amb cremar-ho tot. Traçant un dibuix de les decisions preses en el passat, s’arriba a imaginacions especulatives sobre l’escenari futur. Un pronòstic que es fragmenta en les pors i esperances col·lectives de qui viu i treballa en aquest entorn en crisi.
Maria Giró ha comentat al respecte que “és un projecte que va començar fa dos anys” durant el qual ha anat creant “tot de peces que relacionen aquell pronòstic o sentència amb el bosc de Pirineu i, sobretot, especulant cap al futur. Què pot passar? Arribarà aquest gran incendi?” Per fer-ho, Giró ha estat durant anys investigant, parlant amb persones treballen o viuen al territori o que es relacionen amb aquest bosc de diferents maneres, per entendre com funciona la gestió forestal a Catalunya, com ara ramaders, tècnics forestals, bombers, guardes de refugi, excursionistes, guies de muntanya o llenyataires.
L’objectiu de l’artista, ha afegit ella mateixa, és “reflexionar sobre com s'està explotant i gestionant el bosc avui a Catalunya, com és actualment i com volem que sigui en el futur”, de manera que és un projecte que “ens convida a pensar en quin bosc ens imaginem i a actuar en conseqüència”.
Maria Giró (Montferrer i Castellbò, 1995) és artista visual i gestora cultural. Graduada en Belles Arts (UB, 2019) i màster en Gestió Cultural (UOC, 2021), la seva pràctica artística s’articula des del territori rural (natural i humà) com a context, i en la investigació i l’educació a través de les arts com a metodologia. Des del 2019 viu i treballa a l’Alt Urgell formant part de l’Associació Cultural Tartera (La Seu d’Urgell) un taller de creació d’arts gràfiques que produeix i promociona el treball d’artistes locals.
L’Institut d’Estudis Ilerdencs és l’organitzador de LARVA-Biennal d’Arts Plàstiques i Visuals, un certamen que té com a finalitat donar suport al desenvolupament de projectes d’arts visuals i a la creació emergent, així com donar a conèixer el teixit artístic de les Terres de Lleida, Pirineu i Aran, buscant nous talents artístics, emergents o poc consolidats, i fomentant la creativitat i les iniciatives artístiques al territori.