L’accés a l’alfabetització a l’edat mitjana com a eina de progrés, eix d’una taula rodona a l’IEI

14/11/2024
Ha comptat amb la participació d’Alfred Garcia i Salvatore Marino, doctors en Història


La Secció de Geografia i Història de l’Institut d’Estudis Ilerdencs ha ofert, aquest dimarts a l’Aula Magna, la taula rodona ‘Eines d'alfabetització a l’edat mitjana: a l’abast de pocs, però desitjades per molts’. La sessió ha estat presentada per Guillem Roca, membre de la secció de Geografia i Història de l’IEI, i ha comptat amb l’assistència del director de l’IEI, Andreu Vàzquez. El debat ha estat moderat per la periodista Rosa Peroy.

A la taula rodona hi han participat Alfred Garcia i Salvatore Marino, doctors en Història especialistes en l’edat mitjana, que han parlat sobre una societat en què la lectura i l’escriptura eren unes eines reservades a un col·lectiu privilegiat, una eina cobejada, a la qual les classes mitjanes i baixes van voler accedir cercant camins per millorar el seu futur. També han desvetllat qui tenia accés a llegir i a escriure a les acaballes de l’edat mitjana i inicis de la modernitat (segles XIV-XVI), aprofundint en qui eren aquests privilegiats i en quin paper van jugar institucions com ara els hospitals a l’hora de facilitar als més pobres l’accés a la lectura i a l’escriptura. 

Alfred Garcia és paleògraf, arxiver i historiador i actualment és arxiver al Museo Nacional del Teatro, a la vila manxega d’Almagro. Les seves investigacions s’han centrat en les pràctiques d’escriptura en la baixa edat mitjana i la primera modernitat, l’analfabetisme i l’alfabetització, juntament amb la història assistencial i de l’alimentació.

Salvatore Marino és professor d’Història Medieval al Departament d'Història i Arqueologia a la UB, membre del Grup de Recerca Consolidat MAHPA i del Consell de Direcció de l’Institut de Recerca en Cultures Medievals (IRCVM). Els seus interessos de recerca i les seves publicacions se centren principalment en quatre camps d’estudi: caritat i hospitals a la Mediterrània occidental; història urbana; infància i aprenentatge, i confraries medievals al sud d’Itàlia.