Alumnat del Taller d’enquadernació del Centre de Lectura de Reus coneix de primera mà el servei d’hemeroteca de l’IEI

04/06/2024
Han fet una visita guiada per l’edifici i se’ls han mostrat alguns dels fons de l’IEI i algunes obres amb enquadernacions artístiques i singulars

 

Un grup d’una trentena d’alumnes del Taller d’enquadernació del Centre de Lectura de Reus han efectuat aquest dimarts una visita a l’Institut d’Estudis Ilerdencs.

La visita ha constat de dues parts. A la primera, i com a introducció, han conegut l’edifici de l’IEI i la seva història, mentre que a la segona han dut a terme una visita guiada a la Biblioteca. Durant aquesta darrera part, els alumnes han estat acompanyats per la responsable del Servei de Patrimoni Bibliogràfic i Documental de l’IEI, Sílvia Farrús.

Aquesta visita s’ha centrat en l’hemeroteca i se’ls ha ofert una explicació del servei, a la vegada que se’ls han mostrat alguns dels fons de l’IEI i de publicacions periòdiques, gravats, materials efímers (nadales, recordatoris, targes de cinema...). S’ha parat una especial atenció en algunes obres amb enquadernacions artístiques i singulars, atès que es tractava d’alumnes que estan fent el curs d’enquadernació que imparteix l’antiga bibliotecària del Centre de Lectura de Reus, Maria Rosa Molas.

El Centre de Lectura de Reus és una institució cultural de referència del país. De fet, es tracta d’uns dels primers ateneus de Catalunya, fundat l’any 1859 amb la voluntat d’alfabetitzar i ensenyar a llegir a la població obrera i a les capes més desfavorides de la societat.

En el decurs dels més de 160 anys de la seva història, el Centre ha anat conformant un projecte molt ampli. Disposa d’una de les principals biblioteques patrimonials de Catalunya que alberga més de 320.000 documents; d’un fons d’art de primer ordre amb obres destacades dels segles XIX i XX; d’una important oferta docent amb escoles de dansa, teatre, lletres, música, idiomes i art, que apleguen cada curs entre 700 i 800 alumnes inscrits; d’una programació d’activitats culturals, molt intensa i continuada amb més de cent propostes trimestrals; d’una col·lecció editorial d’assaig i recerca, Edicions del Centre, amb 143 volums publicats; i d’un balanç social, el qual contempla l’accés al Centre de Lectura durant el curs acadèmic d’una mitjana de 1.300 persones diàries.